• ایمیلinfo@woodenhouses.ir
  • آدرستهران ، بومهن
  • ساعتهای آزادمشاوره از ساعت 9 الی 18
  • ایمیلinfo@woodenhouses.ir
  • آدرستهران ، بومهن
  • ساعتهای آزادمشاوره از ساعت 9 الی 18

قابلیت های مهم اجرایی خانه های چوبی

قابلیت های مهم اجرایی خانه های چوبی

اجرای سریع و آسان

در ساخت و سازهای تمام چوب نیاز به هماهنگی حرفه های متعدد (توسط کارفرما) در اجرای سازه نیست، لذا علاوه بر کاهش درصد خطا در اجرای پروژه، هزینه های ساخت هم بهینه می شود.

کاهش در هزینه های بهره برداری

بدنه های چوبی ساختمان چوبی عایق خوب گرما و سرما هستند در نتیجه هزینه خنک سازی داخل ساختمان در گرمای تابستان و گرم کردن آن در سرمای زمستان به مراتب کاهش می یابد.

خلل و فرجی که در ساختار چوب وجود دارد یک عایق خوب محسوب می شود. ضریب انتقال حرارت الوارهای کاج بسیار خوب است. ، چوب عایق گرمایی بهتری نسبت به مصالح ساختمانی دیگری است.

انبساط حرارتی چوب با فولاد و بتن فرق دارد و این مقدار آنقدر ناچیز است که می توان در ساخت و ساز ساختمان آن را در نظر نگرفت. چوب دارای چگالی خام بسیار کم است و این مشخصه باعث می شود توانایی نگهداری حرارت در آن نسبت به مصالح ساختمانی جامد دیگر، مثل ملات یا بتن، کمتر باشد. ضریب نگهداری گرما در الوارهای چوب درختان کاج و صنوبر برابر ۳۵۰wh/mk است، در صورتی که این ضریب برای بتن استاندارد برابر ۶۶۰wh/mk است.

در شب سرد و روز گرم، تعادل گرمایی در الوارهای چوبی نسبت به سازه های دیگر کمتر اتفاق می افتد. چگالی غیر خالص پایین هم به این معنی است که چوب دارای ضریب عایق گرمایی بهتری نسبت به مصالح ساختمانی دیگری است ، اما صدا را بهتر جذب می کند و این به خاطر سلول های بازی است که در بافت چوب قرار دارد.

برای بدست آوردن عایق صوتی و ظرفیت نگهداری گرما در ساختمان باید مصالح سنگین را با هم ترکیب کنیم. به طور مثال از مصالحی استفاده کنیم که چگالی غیر خالص چشمگیری داشته باشند، مثل فیبرهای سیمانی یا صفحات گچی که در دیوار از آنها استفاده می شود. این مصالح را می توان در سقف هم استفاده کرد، اما وزن سقف زیاد می شود.

الوارهای چوبی که برش مقطعی بزرگی خورده اند، به نسبت آرام تر می سوزند. این به خاطر لایه های ذغال چوب است که باید از بخش بیرونی آتش بگیرند و به داخل سرایت کنند و این باعث می شود که توانایی پیشروی کاهش یابد. این موضوع در یک تیر فولادی به طور کامل فرق می کند. به طور مثال اجزای فولادی به راحتی قابل احتراق نیستند، اما در دمای بالا تغییر فرم پیدا می کنند.با افزایش نرخ آتش سوزی در چوب، مقدار رطوبت موجود کاهش می یابد.

سرعت آتش سوزی در چوب های نرم حدود ۶/۰تا ۸/۰میلیمتر بر دقیقه و برای درخت بلوط حدود ۴/۰میلیمتر بر دقیقه است. به علاوه رفتارهایی که از چوب در هنگام آتش سوزی سر می زند به بخش بیرونی چوب بستگی دارد. اگر مساحت زیادی از درخت برابر آتش یکسان قرار گیرد، مقاومت درخت نسبت به آتش کاهش پیدا می کند. این پدیده در شکاف های انقباضی کاملاًمشاهده می شود. به همین دلیل، چوبی که تعداد لایه های آن بیشتر باشد و مقدار شکاف های آن کمتر باشد، در برابر آتش مقاومت بهتری نشان می دهد.

در چوب های سخت می توان مدت زمانی را که چوب می تواند در برابر آتش مقاومت کند را به دقت محاسبه نمود.

وزن سبک

وزن یک ساختمان چوبی برای یک واحد ۱۰۰ متری حدود (۱۶تن) یک دهم سازه مصالح بنایی است.

نتیجه اینکه:

به سبب سبکی سازه، نیاز به هزینه بالا برای ساخت فونداسیون قوی نیست؛

به سبب سبکی، قابلیت اجرا در زمین های نامرغوب را دارا هستند؛

به سبب سبکی می توان کل این سازه را به راحتی از طریق قطعه سازی جابجا نمود؛

به سبب سبکی می توان در مناطق بسیار زلزله خیز از این سازه ها بهره برد؛

به سبب سبکی و با بهره گیری از روش قطعه سازی، اجرای این سازه ها در مناطق صعب العبور هم امکان پذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *